12V hub

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

12V hub

Indlæg af Rudi » 13 jul 2019, 17:37

Jeg har længe været irriteret over at have tre 12V strømforsyninger til dugbånd. Det er noget bøvl, og fylder jo op.
Jeg købte en 130W 13,8V forsyning (billig brugt) for et par år siden og den har trukket EQ-6 monteringen og USB hub. Men jeg vil gerne koble dug båndene på denne forsyning, gerne med 12V "cigar stik". Man kan godt købe nogle USB hubs på nettet, men jeg vil gerne have en kontakt på hvert stik. Senere kommer der måske også et lille voltmeter på.

Derfor købte jeg et kabinet og løsdele hos den lokale elektronik pusher i Svendborg, Scantronic, og fik bikset denne lille hub sammen.

Her er der boret huller til stikkene og kontakterne:
Billede

Lidt senere, efter lidt roden med ledninger, lodekolbe, krympeflex m.m.:
Billede
Jeg glemte at købe en aflastnings bøsning til ledningen ud af kabinettet, det må komme senere.

Og efter at have checket og dobbelt-checket polariteten i stikkene, blev det sat til og fungerer fint:
Billede

Nu er det dejligt nemt, at tænde og slukke for de forskellige dugbånd, uden at skulle rode med strømforsyninger.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: 12V hub

Indlæg af Jens_Jacobsen » 13 jul 2019, 19:38

Der mangler vist en sikring??
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jul 2019, 21:15

Ja, god ide.
Der sidder en i strømforsyningen, men man kan jo aldrig være for sikker.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 jul 2019, 17:34

Så er der bestilt sikringsholder, sikringer, voltmeter og amperemeter.
Det bliver godt, at kunne følge med i strømforbruget.
Jeg har valgt analoge målere, selvom dkvolt har en fin digital måler; det er nemmere at se små fluktuationer, hvis der er en dårlig forbindelse eller lignende.

Sikringsholder:
https://www.dkvolt.dk/produkt/sikringsh ... assikring/

Sikringer:
https://www.dkvolt.dk/produkt/glassikring-5mm-x-20mm/

Voltmeter:
https://www.dkvolt.dk/produkt/voltmeter-analog-30v/

Amperemeter:
https://www.dkvolt.dk/produkt/analogt-amperemeter-15a/
/Rudi
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 16 jul 2019, 22:49

Jeg er ret sikker på at du finder en sikring i hanstikket, det er der i alle tilfælde i det stik jeg har :)
Mvh.
Keld Henningsen
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 jul 2019, 23:02

Ikke i den type jeg har.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 jul 2019, 16:06

Nu med indbygget 10A sikring og amperemeter.
Jeg tænker stadig på, om der skal voltmeter i. Da strømforsyningen ikke er variabel, giver det ikke rigtig mening. Måske blot en grøn diode der lyser, hvis spændingen er over 12 V og en rød der lyser, hvis spændingen er under 12 V?

Det bliver sjovt at se, hvor meget strømmen fluktuerer, når man f.eks slewer.

Jeg overvejer lidt at skifte stikkene til en anden type.
52AAAA60-0A4C-4E4A-96FE-1298EC8465DE.jpeg
52AAAA60-0A4C-4E4A-96FE-1298EC8465DE.jpeg (82.89 KiB) Vist 367 gange
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 18 jul 2019, 20:02

Jeg kan anbefale deg å bytte sigarettener uttakene, dem er no skikkelig herk, ofte så er nok å bare være såvidt borti dem så blir det dårlig kontakt.
Vanlig 5.5x2.1mm plugger eller evt aviation plugger kan anbefales, dem tar også mye mindre plass.

På ett fast oppsett ville det vært enda bedre å bruke rekkeklemmer fra industrien slik jeg har gjort i flere år.
Billede
Ikkeno behov for lodding og det er veldig enkelt å utvide når en vil ha flere komponenter.
Det blir veldig rydding hvis det gjøres på en god måte :)

Hvis du eller noen andre vil ha en god billig justerbar strømforsyning kan jeg anbefale Meanwell sine.
Disse brukes mye i industri og har veldig god kvalitet. Fås i forskjellige størrelse og forskjellig volt.
Monteres på Din skinne.
Billede

Jeg bruker ikke sikringer da strømforsyningene er beskyttet mot kortslutning, overbelastning etc.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 jul 2019, 23:18

Hej Xplode.

Hvis din strømforsyning ikke lukker ned for spændingen i en kortslutning, men forsøger at trække fuld strøm, kan du risikere en ildebrand, da kablet til kortslutningen, alt afhængigt af tykkelse, vil varmes op. Dette kan i princippet pågå lige så længe det skal være -> meget varme!

Mean well er en glimrende low-cost strømforsyning, som varmt kan anbefales til observatorie brug. Pas dog på den ikke får fugt, da der er forbindelse lige ind på printplader og komponenter. den bør sidde i et fugtsikkert skab.

Du skriver at vanlige 5,5x2,1 stik kan anbefales. Jeg er IKKE enig. De almindelige DC stik er gennemgående noget bras. De har koste mange realigns af EQ6 opstillinger, og er forlængst blevet skiftet til noget bedre. Undgå dem, de duer kun til husholdningselektronik.
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 18 jul 2019, 23:36

Jeg bruker kun Mean Well strømforsyninger :D

Det er en ting med ei montering som beveger seg og noe helt annet med kabler i andre enden som normalt ikke er i bevegelse.
5.5x2.1mm på Skywatcher tåler veldig lite og kan ofte ødelegge stikket på monteringa hvis kabelen henger seg fast.
Personlig har jeg kun hatt problemer med 5.5x2.1mm på Skywatcher montering.

5.5x2.1mm av god kvalitet brukt riktig er absolutt ikkeno problem. Det meste av utstyr bortsett fra monteringer har fortsatt 5.5x2.1mm eller 5.5x2.5mm (Optec)
Pass på kabel management, det er ekstremt viktig :D
JesperLF
Reactions:

Indlæg af JesperLF » 19 jul 2019, 00:06

Hej Rudi,
for en del år siden blev jeg også træt af "cigar tænder" stik og de små DC stik, min slæb-bare 12V batteribox er en værktøjskasse fra Bauhaus med et 12V startbatteri (ja, ikke optimalt men billigt) og XLR stik, hver bøsning har en sikring i serie indvendigt.
Super stabilt, stikket er låst når det er isat.

3 pol XLR stik og bøsninger kan fås billigt på Ebay eller f.eks her:
https://el-supply.dk/xlr-hanstik-3-pins ... r/559-5015
https://el-supply.dk/xlr-boesning-hun-3 ... r/559-5018

supply.PNG
supply.PNG (366.55 KiB) Vist 322 gange
supply2.PNG
supply2.PNG (419.84 KiB) Vist 322 gange

- jesper
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 jul 2019, 00:56

Tak for input Ole og Jesper. De der 3 pol XLR stik ser fine ud. Jeg vil helst have et system som er robust og hvor man ikke kan vende polariteten forkert.

@JesperLF:
Jeg kan se på wiki (LINK), at der er en standard for connectors på 3 pol XLR.

1 = stel
2 = +12 V
3 = 0 V
XLR.jpg
XLR.jpg (25.42 KiB) Vist 294 gange
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 jul 2019, 10:46

Hej Xplode (Ole? Er det ikke sådan du hedder? Kan ikke læse det i dine info)

Jeg kan se vi er helt enige. På monteringer er DC stik (5,5x2,1 eller 2,5) kun skyld i gråd og tænders gnidsel som det hedder på dansk...( hvad siger man på norsk?)

På mine tre permanent opstillede EQ6'ere har jeg monteret mini-bananstik, hvor der sidder en stor 1N5400 diode til beskyttelse af korrekt polaritet indvendigt. Der er jo alliegevel ingen garanti på opstillingerne efter et par år, så hvorfor ikke gøre dem bedre? De er jo allievel tunede med remtræk, nye snekker og nye SKF kuglelejer...
DSCN8563.JPG
DSCN8563.JPG (252.83 KiB) Vist 267 gange
På CCD kameraer etc kører jeg stadig med DC stik.. Det er man jo nødt til. Men på Moravian er det en anden sag, der er stikkene af høj kvalitet. Atik er dog noget skrammel på mit 314, der må jeg holde ledningen fast med en strip.. Starlight Xpress er i den henseende meget bedre end Atik.

Xplode skrev:
18 jul 2019, 23:36
Jeg bruker kun Mean Well strømforsyninger :D

Det er en ting med ei montering som beveger seg og noe helt annet med kabler i andre enden som normalt ikke er i bevegelse.
5.5x2.1mm på Skywatcher tåler veldig lite og kan ofte ødelegge stikket på monteringa hvis kabelen henger seg fast.
Personlig har jeg kun hatt problemer med 5.5x2.1mm på Skywatcher montering.

5.5x2.1mm av god kvalitet brukt riktig er absolutt ikkeno problem. Det meste av utstyr bortsett fra monteringer har fortsatt 5.5x2.1mm eller 5.5x2.5mm (Optec)
Pass på kabel management, det er ekstremt viktig :D
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 jul 2019, 08:42

Der er jo også denne type stik, GX12-2, vist nok også kaldet "microfonstik" eller "Aviation plug".
GX12-2.JPG
GX12-2.JPG (26.5 KiB) Vist 229 gange
5026mt.jpg
5026mt.jpg (69.4 KiB) Vist 229 gange
De findes lige fra 2 pol til 8 pols.

Set her: LINK til el-supply og her: LINK til arduinotech
/Rudi
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 22 jul 2019, 14:21

Er I ikke bekymrede for spikes, og uregelmæssig strøm til kamera og montering fra f.eks. varmebånd?
Jeg satte engang et oscilloskop på og fandt ud af at blæser, focuser og montering for ikke at tale om varmebåndscontroller (jeg bruger ikke længere varmebånd) skabte en meget urolig spændingskurve. Nu har jeg en forsyning pr enhed. Måske er det unødig paranoia?
Mht fugten, så har jeg et halvåbent skab til strømforsyningerne så de ikke får dug, men samtidigt luft. De afgiver jo varme, så jeg tænker/håber de holder sig fri for intern kondensering, samme gælder PC'erne.
Besvar