Overtræk til søjle og opstilling

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Overtræk til søjle og opstilling

Indlæg af Jens_Jacobsen » 11 nov 2018, 16:24

Hejsa.

Efter i en del år at have brugt et par skraldesække som overtræk til EQ6 opstillingerne, har jeg nu prøvet et havemøbelovertræk fra Harald Nyborg.

Billede

Overtrækket bliver prøvet på den ene opstilling, jeg er ikke klar over om det er 100% vandtæt. Jeg tror det. Men for at tjekke har jeg lagt et par aviser ind under, de vil givetvis suge eventuelt indtrængende fugt.
Hvis overtrækket viser sig dueligt, skal jeg have tilsvarende på de to andre. Overtrækket passer på en EQ6 som om det er syet til den!
mvh
Jens
Brugeravatar
B Veinholt
Reactions:

Re: Overtræk til søjle og opstilling

Indlæg af B Veinholt » 12 nov 2018, 13:15

Hej Jens.
Jeg bruger også overtræk til havemøbler.
Men indenunder har jeg en stofpose fra en eller anden større pakke, nærmest som blød flamingo. Det virker ret godt og tager også evt kondens. Jeg kan have teleskopet monteret under poserne også.

Clear Sky's Bjørk
Clear Sky's
Bjørk Veinholt

10" f/4 Schmidt Newton - Neq6 Pro
Canon 1100D full spectrum
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 13 nov 2018, 20:12

Jens_Jacobsen skrev:
11 nov 2018, 16:24
Hejsa.

Efter i en del år at have brugt et par skraldesække som overtræk til EQ6 opstillingerne, har jeg nu prøvet et havemøbelovertræk fra Harald Nyborg.

Billede

Overtrækket bliver prøvet på den ene opstilling, jeg er ikke klar over om det er 100% vandtæt. Jeg tror det. Men for at tjekke har jeg lagt et par aviser ind under, de vil givetvis suge eventuelt indtrængende fugt.
Hvis overtrækket viser sig dueligt, skal jeg have tilsvarende på de to andre. Overtrækket passer på en EQ6 som om det er syet til den!

Igennem årene har værkstedet set utallige eksempler på elendig opbevaring.
Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 13 nov 2018, 21:34

Hej Erik.

Det er rigtigt at korrekt opbevaring i specielt den våde og kolde periode skal gøres rigtigt. Kulden i sig selv er egentligt ikke et problem for udstyret, men fugt og især gentagen og daglig fugt ødelægger mere end man skulle tro. Alle kikkerter kan tåle at objektivet dugger til, det har vi vist alle prøvet. Men decideret rindende vand (er set, har prøvet at det har sneet eller regnet) skal man undgå.

Jeg har ikke teleskoperne siddende under overtrækket, men jeg ved at det kan gøres forsvarligt. Desværre passer en 8" eller 11" SCT ikke så godt under overtrækket.

Et andet problem som måske kunne komme op, er varme. Det sorte overtræk kunne jeg godt forestille mig vil blive enormt varmt en sommer dag.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
B Veinholt
Reactions:

Indlæg af B Veinholt » 14 nov 2018, 17:44

Jeg overdækker kun med teleskop i korte perioder, hvis der er optræk til dårligt vejr mens jeg er i gang.
Ellers er det kun opstilling som bliver dækket til på stativet på terrassen.
Clear Sky's
Bjørk Veinholt

10" f/4 Schmidt Newton - Neq6 Pro
Canon 1100D full spectrum
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 14 nov 2018, 17:48

@Jens_Jacobsen:
Har du kun monteringerne opbevaret der? Eller er der også teleskoper inde under.
Har du 230V ved søjlerne? Så er det måske en god ide med opvarmning?
/Rudi

Billede
Besvar