Piggyback vs side-by-side

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Piggyback vs side-by-side

Indlæg af Rudi » 11 nov 2018, 13:48

Jeg har en lille INED70 refraktor liggende i en taske, som jeg gerne vil lade komme til lidt nytte.

Jeg overvejer at sætte den på min NEQ6 Pro montering, samtidig med Sky-Watcher Quattro 8” newton.

Løsning 1 - piggyback oven på newtonen
Med denne løsning, frygter jeg dog at der kommer for meget vægt på monteringen, med den store arm, skal der måske en ekstra kontra vægt på?
Og så er jeg også bekymret for flex, idet refraktoren skal hænge i newtonens tubus ringe.

Løsning 2 - side by side montering
Jeg tænker også på at købe en side-by-side skinne, a’la denne her: (eller selv fabrikere en)
CD5540C8-39B6-42E2-8026-E870D514A7E9.jpeg
CD5540C8-39B6-42E2-8026-E870D514A7E9.jpeg (30.8 KiB) Vist 154 gange

Dog frygter jeg, at balancering bliver noget bøvl og hvordan pokker får man det hele monteret uden ulykker?

At hænge INED70’eren på kontravægt stangen er udelukket, den kommer til at hænge for lavt og væggene i observatoriet vilvære i vejen.

Er der nogen her på forum, som har prøvet side-by-side løsningen?
Andre ideer?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Piggyback vs side-by-side

Indlæg af Leif Hugo » 11 nov 2018, 17:08

Hej Rudi
Jeg har haft min solkikkert og en 140mm mak monteret side- by -side i sommermånederne.
Det virker fint, selvfølgelig skal det afbalanceres godt, men det er ikke svært.
Men tæl lige vægtene sammen, begge kikkerter + kamera, giudekamera osv + den nye side-by-side dims, det bliver hurtigt tungt...
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings
- Og sluk så det lys!
Jonas
Reactions:

Indlæg af Jonas » 11 nov 2018, 17:24

Hej Rudi,

Jag har i många år kört "side-by-side" på både min EQ-6 och EQ-5. Jag anser det vara den bästa lösningen.

För det mesta har jag huvudteleskopet monterat nära centrum och guideteleskopet (som är lättare) monterat längre ut på högerkanten. På vänsterkanten har jag även en telrad monterad.

Jag balanserar det hela genom att förflytta hela utrustningen på "huvudskenan" fäst under "side-by-side"-skenan. Fungerar bra i mitt fall.

Jag använder olika (huvud-)teleskop. En gång kan det vara en liten 71 mm astrograf, en annan gång en FLT-98:a eller 6" R-C men alltid med samma position för guideteleskop och Telrad. Detta innebär bara en förflyttning av utrustningen i sidled genom att skjuta skenan (med hela utrustningen monterad) åt vänster eller höger.

Perfekt balans får jag naturligtvis inte men tillräckligt bra för att autoguidern ska fungera perfekt.

Givetvis har jag testat att sätta grejerna på huvudteleskopet också. Det är lte lättare att nå balans (om du monterar grejerna ovanpå varandra) men, som du säger, blir det större krav på motvikter och det finns en gräns för vad en montering klarar.

Hoppas du har nytta av mitt inlägg! ;)

Hälsar

Jonas
Senest rettet af Jonas 11 nov 2018, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Några spegelteleskop, några refraktorer och några hybrider.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 nov 2018, 18:26

Tak for svarene. Og tak @Jonas, jeg forsøger det nok.
/Rudi

Billede
Besvar