Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

For gamle vintageteleskoper og -udstyr generelt
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#1 Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 24 feb 2020, 20:33

Jeg har længe gerne ville have en gammel klassisk refraktor. Helst en Zeiss, men de hænger jo ikke på træerne.
Så da der forleden kom en Unitron 133n til salg på det svenske astronet, slog jeg straks til.
Teleskopet kostede den fyrstelige sum af SEK 500,- - dvs ca 350,- danske kroner!

Den var til salg hos en i Gøteborg, som ikke ville sende, kun kontant salg og afhentet hos ham. Jeg har heldigvis familie i den del af Sverige, men det viste sig, at en af mine svenske kollegaer havde et ærinde i Gøteborg her i weekenden, så han hentede den og i dag kom den så til Svendborg.

Jeg er meget overrasket over hvor fin stand den er i. Den ligner næsten en ny. Der er kun meget få og svage brugsspor.

Billede

Desværre mangler spreaderen, eller var der kæde på denne type trefod?
Men det er da til at fikse.
Og jeg skal da lige love for, at det er nogle drabelig spidser på det stativ, det kræver nærmest en våbentilladelse, at gå rundt med den. Godt at konen ikke så, at jeg havde stillet den op i eftermiddags på vores egetræsgulv.
Det er meningen, at den skal stå til pynt her i stuen, så der skal fabrikeres nogle "sko" til den. Nok med 3D printer.
Billede

Jeg skal lige gennemskue, hvordan justeringsskruerne skal bruges. Skal den rustfri skrue på tværaksen bruges som vist her, altså som altitude lås?
Og hvad skal de to paralelle skruer så anvendes til?
Billede

Et af de få steder, hvor der er brugsspor; der er slået nogle meget små stykker maling af låse spænden. Men det kan jo nemt lappes med en sprittouch.
Billede

Jeg grinede lidt, da jeg så det lille søge teleskop. Men det er overraskende godt - indtil videre kun testet terrestisk.
Billede

Teleskopet er købt som et "Unitron 133n Junior". Men der står ikke Unitron et eneste sted på teleskopet eller transportkassen.
Der står kun, at det er en Ø60mm F700.
Billede

Linsecellen ser forbavsende godt ud. Der er ingen mærker, fedtfingre eller ridser. Der er vist heller ingen coating - var der det fra ny?
Billede

Der fulgte en pæn lille samling 0,96 okularer m.m. med.
K 7 mm, K 12,5 mm, K 18 mm, R 25 mm samt en diagonal og en barlow til diagonalen.
Jeg skal lige finde ud af, hvad "K" og "R" betyder.
Jeg prøvede at kikke på et terrestisk objekt med R 25 mm okularet og det var et overraskende skarpt billede. Det så ud til at tegne skarpt helt ud til kanterne.
Det skal blive sjovt at prøve den på Månen.
Billede

Edit:
Som Allan og Eigil skriver nedenfor, så er det en Nihon Seiko (Nihon Seiko Kenkyusho, LTd)
Billede
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

#2 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af ClausKAF » 24 feb 2020, 23:39

K= kellner, R er vist noget tillempet Pløsl, men det kan Thomas helt sikkert fortælle dig om :D
nkbj
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Spørring

#3 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af nkbj » 25 feb 2020, 04:27

Niels Kristian Bech Jensen

Meade Lightbridge Mini 130, Sky-Watcher Evostar 90 AZ3
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sønderborg

#4 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af outlook » 25 feb 2020, 10:32

Ja, ja, de pynter i stuen de der mindre Unitron/Polarex modeller. Du kan bare google den og vupti så har du nogle flere oplysninger.
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

#5 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 25 feb 2020, 10:46

outlook skrev:
25 feb 2020, 10:32
Ja, ja, de pynter i stuen de der mindre Unitron/Polarex modeller. Du kan bare google den og vupti så har du nogle flere oplysninger.
Ja, bl.a denne side er en ren gulgrube:
https://www.unitronhistory.com/
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Torben Taustrup
.
.
Reactions:

#6 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Torben Taustrup » 25 feb 2020, 12:59

Hej Rudi

Ja, en Zeiss refraktor er en fin sag. Jeg havde selv en Telemator for mange år siden, men den blev til sidst ikke brugt, så jeg solgte den.

https://astromart.com/classifieds/astro ... -telescope

Astronomisk Selskab har sådan en sag, og hvis du på den kommende generalforsamling vil stemme for, at man skal sælge de fleste af de gamle teleskoper, så kan du jo byde på den :)

mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Brugeravatar
Allan Dystrup
DSO sølv
DSO sølv
.
.
Reactions:

#7 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Allan Dystrup » 25 feb 2020, 14:37

Jeg har gennem tiden haft en del Unitron/Polarex modeller, fra 2" til 4" på trefod og søjle. Har i dag en 2" 128C model tilbage på motordrevet EQ montering, som jeg ikke nænner at sælge, (endnu…) Disse teleskoper er alle produceret af Nihon Seiko i Japan, men forhandlet at leverandører som Unitron (USA) samt Polarex og Weltblick (Europa).

Din model er på en ældre Alt-Az montering med grov- og finbevægelser i højde og horisontalt (~sen 50/tidlig 1960'erne).
---oooOOOooo---
UNI.png
UNI.png (366.74 KiB) Vist 1037 gange
-- Allan

Ps: jeg kan se, at der sidder en barlow (2x så vidt jeg husker) stukket ind i diagonalen. De der NS barlows var ikke af den bedste kvalitet, så dem brugte jeg sjældent.

Kellner okularerne er dem der tegner bedst. Der findes også NS orthoskoper, men de har bittesmå øjelinser så de er ikke brugervenlige ift. fx de klassiske Zeiss Jena 0.965 orthoer (der er fremragende!).
Vedhæftede filer
UNI.jpg
UNI.jpg (47.13 KiB) Vist 1037 gange
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

#8 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 28 feb 2020, 07:18

Jeg forsøgte lige, på et terrestisk mål, at teste barlowen. Som du skriver Allan, imponerer den ikke. Og jeg kunne kun opnå fokus med 18 mm og 25 mm okularene.

Hvad med trefoden, ved nogen, om der var kæde eller spreader på og ca hvordan det så id? Jeg kan godt finde nogle billedet, hvor det ser ud til, at der er en tynd messing spreader. Men jeg kan ikke finde nærbilleder. Kan heller ikke se huller i benene til skruer?

Dette stativ ligner mit meget:
http://www.unitronhistory.com/models/u ... /dscn2755/

8312469C-FF9A-4556-B125-75A37FE9D774.jpeg
8312469C-FF9A-4556-B125-75A37FE9D774.jpeg (50.69 KiB) Vist 969 gange
/Rudi

Brugeravatar
Allan Dystrup
DSO sølv
DSO sølv
.
.
Reactions:

#9 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Allan Dystrup » 28 feb 2020, 08:36

Hej Rudi,

Der er ganske meget back-fokus på de klassiske Unitron/Polarex refraktorer; eks fra en af mine 60/900 OTA'er:
trækrør:18cm + R&P fokuser: 3cm = ialt 21cm. Så du burde kunne nå fokus med barlow'en… (husk trækrøret :-)
uni bf.jpg
uni bf.jpg (284.44 KiB) Vist 955 gange
Jeg har anvendt mine Unitron/Polarex'er med mange slags backends, inklusiv NS og Zeiss revolvere og bino.
Her har jeg uden problemer anvendt Zeiss barlows (GPC).

-- Allan
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

#10 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 28 feb 2020, 09:35

Tak for tippet med udtrækket, det havde jeg slet ikke opdaget. Det sad ekstremt godt fast, så der skulle lægges lidt kræfter i. Mit udtræk er lidt anderledes end dit.
Det fik et par dråber syrefrit olie og arbejdet lidt frem og tilbage. Det overskydende olie er nu tørret væk, og udtrækket går fint nu.

Billede

Men kvad med benene, sidder der kæder eller en spreader på din?
/Rudi

Brugeravatar
Allan Dystrup
DSO sølv
DSO sølv
.
.
Reactions:

#11 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Allan Dystrup » 28 feb 2020, 11:14

Hej Rudi,

Mine små 60mm Nihon Seiko (NS) modeller har alle været fra 60'erne eller senere. På disse modeller var trefoden forsynet med en 3-armet spreader hæftet øverst på den nederste ("folde-ned") ben-sektion.

Din trefod er sandsynligvis fra sen 1950'erne (55-56), hvor der ikke blev leveret en spreader med trefoden. Jeg mener ikke at NS på noget tidspunkt har anvendt en kæde til at stabilisere trefoden.
UNI 56.jpg
UNI 56.jpg (57.88 KiB) Vist 919 gange
-- Allan
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

#12 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 28 feb 2020, 12:31

Tak for oplysningen Allan. Vil det sige, at min er en NS og ikke Unitron?
Der står N.S. PATENTED på fokuseren.

Med de syle spidse fødder, er der jo heller ikke brug for en spreader. Tror nu jeg vil sætte nogle fødder/sko uden på spidserne, for at skåne stuegulvet. Og nok en form for spreader, måske noget der kan monteres iden at lave huller.
/Rudi

Eigil Pedersen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Horsens

#13 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Eigil Pedersen » 28 feb 2020, 17:44

Hej Rudi.

N.S. betyder sikkert Nihon Seiko, som er den japanske virksomhed, der producerede teleskoperne. De blev solgt under flere forskellige navne: Unitron, Polarex, Weltblick, Meridian og altså også Nihon Seiko. Sidstnævnte blev, så vidt vides, mest solgt i Japan og må anses som en sjældenhed hos os.

Firmaets fulde betegnelse er Nihon Seiko Kenkyusho, LTd, men det er forlængst ophørt med at eksistere.

Mvh. Eigil
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Kontakt:

#14 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Rudi » 28 feb 2020, 18:20

Tak Eigil - jeg skal prøve at søge efter NS og se om jeg kan finde modellen.

Edit:
Jeg har lige spurgt om hjælp på CN: https://www.cloudynights.com/topic/6962 ... eiko-133n/
/Rudi

Brugeravatar
Allan Dystrup
DSO sølv
DSO sølv
.
.
Reactions:

#15 Re: Hovsa - endnu et medlem til vintage klubben

Indlæg af Allan Dystrup » 29 feb 2020, 08:18

Rudi,

Nihon Seiko (NS) designede og producerede disse teleskoper tilbage i 1950-60’erne i Japan. Dele af produktionen var gennem disse tiår udliciteret til underleverandører i Japan, hvilket kan ses af små variationer i præcisionen af gevind etc.

NS solgte ikke deres produkter direkte til brugere udenfor Japan, men kun gennem distributører som Unitron (USA) og lokale optik import firmaer (som her i DK), under navne som Polarex, Weltblick, Beli mm.

Mit første teleskop købte jeg 1964 gennem Optisk Import. Den blev solgt som en Polarex, men OTA var mærket Unitron (sikkert import via USA). Senere modeller jeg har haft, var mærket Polarex og/ eller N.S.

Der er under slle omstændigheder tale om teleskoper fra Nihon Seiko i Japan. Dit skop er en 3.4” model 114 fra ca. 1955-56.

— Allan
Besvar