Nu er der ingen vej tilbage!

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Nu er der ingen vej tilbage!

Indlæg af Rudi » 30 mar 2019, 08:13

Jamen tillykke med first light!
Jeg ser frem til at se hvad du får ud af det flotte kamera.
Jeg vil lige se, om jeg kan finde et enkelt skud af M51 på ca 300 [s] med min Canon 1000Da.
Men lige umiddelbart ser det ud til, at der er kommet meget mere data med.

Mht ballance, så ville jeg nok rotere tubus, så fokuseren peger ind modmonteringen.
Derved får du noget mindre moment og inerti.
Prøv at se på dette billede, hvilken vej mit kamera vender:
LINK

Det gør også at spikes er N/S og Ø/V samt nord er op ibilledet og øst er til venstre.
Dette er nok af mindre betydning, men æstetisk kan jeg godt lide det og det er nemmere at orientere sig i et billede.
Det er også nemmere at rotere kameraet på øjemål for at frame et objekt.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Indlæg af Per_Jensen » 30 mar 2019, 08:25

Rudi skrev:
30 mar 2019, 08:13

Mht ballance, så ville jeg nok rotere tubus, så fokuseren peger ind modmonteringen.
Derved får du noget mindre moment og inerti.
Det har jeg faktisk aldrig tænkt over Rudi, det giver jo virkelig god mening! Det vil jeg gøre senere i dag! Måske jeg er heldig at det klare op sent i aften/nat!
Jeg sidder lige nu og kigger på en 360s exponering af m51 fra mit DSLR jeg synes det hælder meget til 1600'erns side! Jeg ligger dem lige op ved siden af hinanden om lidt! :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 mar 2019, 08:32

Billede

vs

Billede
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 mar 2019, 08:33

Mjaaa jeg ved sgu ikke, synes det er svært at sammenligne, jeg har desværre svært ved at se den store forskel med min amatør øjne :lol:
Der var dog også stor forskel på tidspunkt og vejr, og det var helt klart til fordel for DSLR :)
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 30 mar 2019, 10:08

Gratulerer med nytt kamera og flott først light!
Stjernene er litt urunde på luminans bildet så det er dessverre vanskelig å gi det en fair sammenligning, men jeg kan se med en gang att det er bedre kontrast i M51 som jo kommer av mindre støy.
For lettere sammenligning burde begge bilder registreres og DSLR bildet burde konverteres til luminans.
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 mar 2019, 13:10

Xplode skrev:
30 mar 2019, 10:08
Gratulerer med nytt kamera og flott først light!
Stjernene er litt urunde på luminans bildet så det er dessverre vanskelig å gi det en fair sammenligning, men jeg kan se med en gang att det er bedre kontrast i M51 som jo kommer av mindre støy.
For lettere sammenligning burde begge bilder registreres og DSLR bildet burde konverteres til luminans.
Mange tak :) Ja der blæste ret meget i går, så det var svært at få noget godt ud af det :) Jeg håber at jeg snart kan få lov at give det et rigtigt forsøg! Denne gang bruger jeg pre-defineret gain og offset (Unit gain), og godt med køling! Så er jeg sikker på der kommer et godt resultat :)
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 mar 2019, 09:43

Der blæste godt i aftes men jeg fandt en smule læ, det var dog langt fra perfekt, men jeg ville have noget data i hus! Det var en aften med skiftende skydække så der var mange pauser i min integrations tid, og PHD spassede ud fra tid til anden. Men jeg startede med at samle noget luminans data, og ville så begynde på RGB delen efter meridian flippet kl 01.20. Flippet blev foretaget og jeg gik glad i min seng mens det hele kørte videre. Til min store skuffelse opdagede jeg så i morges at jeg aldrig kom forbi det røde filter, så jeg har næsten 100 90sec R data nu, jeg må samle det resterende G & B i aften/nat :lol:

Jeg har stacked FLATS og LIGHTS i PI, og strukket det lidt. Processen i PI til star allign, stacking osv er så omstændig og forivrrende at jeg slet ikke aner om jeg har gjort det rigtigt, fjernede vignetting men fik en masse andet gradient :lol:

Men her får i lige mit foreløbige L data, jeg synes nu det ser meget godt ud!
Det består af 50 * 30 sekunders L data altså 25 minutter. Jeg tager flere i aften sammen med G & B :)

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 31 mar 2019, 10:14

Det ser da vildt godt ud.
Der er masser af støv (eller hvad det end er) ved “halen”.

Er filtrene parfokale?
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 mar 2019, 10:25

Rudi skrev:
31 mar 2019, 10:14
Det ser da vildt godt ud.
Der er masser af støv (eller hvad det end er) ved “halen”.

Er filtrene parfokale?
Det er støv ja, der er vildt meget den lille galakse :)
Filtrene skulle gerne være parfokale, og jeg synes ikke jeg kan se den store forskel på fokus mellem L og R ihvertfald, men det vil tiden vise når jeg få samlet det hele. Jeg slipper nok ikke for at skulle erhverve mig en automatisk fokusser :)
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 31 mar 2019, 11:45

Flotte luminans Per!
Bra teknisk dette, nesten helt runde stjerner, vignettering er fjernet ganske bra. Imponerende til å være 25 minutter.

Har du kun stacket Flats og Lights? Du burde i det minste ta Bias også og helst også Darks.
Jeg vil anbefale deg å bruke BatchPreProcessing i PI for å gjøre det til en enklere prosess. Resultatet kan bli bedre ved å gjøre alt manuelt, men ofte er forskjellen så liten att det ikke er verdt det.

Du har forresten 1000-1500 galakser i bildet :mrgreen:
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 mar 2019, 11:59

Xplode skrev:
31 mar 2019, 11:45
Flotte luminans Per!
Bra teknisk dette, nesten helt runde stjerner, vignettering er fjernet ganske bra. Imponerende til å være 25 minutter.

Har du kun stacket Flats og Lights? Du burde i det minste ta Bias også og helst også Darks.
Jeg vil anbefale deg å bruke BatchPreProcessing i PI for å gjøre det til en enklere prosess. Resultatet kan bli bedre ved å gjøre alt manuelt, men ofte er forskjellen så liten att det ikke er verdt det.

Du har forresten 1000-1500 galakser i bildet :mrgreen:
Tusinde tak! Ja det er utroligt jeg kun fik 25 minutter, taget i betragtning at jeg brugte så mange timer :lol: Men jeg smed en del frames væk, og dithering to faktisk også meget af tiden, nogle gange op til et minut!
Jeg læste faktisk at Bias ikke gjorde noget godt for 1600mm modellen, så dem har jeg undgået med vilje, måske det ikke er korrekt? Jeg nåede simpelthen ikke Darks, ville tage dem på et andet tidspunkt, og dithering tager også nok støj til at lave et preview indtil darks bliver taget :)

Jeg vælger også at køre den scripted pre processing næste gang tror jeg! Jeg har jo allerede glemt hvad jeg gjorde! :D

Hold da op, jeg har slet ikke lagt mærke til alle de små galakser! :O Nørj det kamera her er sensitivt :D
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 31 mar 2019, 12:06

Bias gjør nok lite, men BPP vil klage over att Bias mangler :D
Hvor ofte tar du dither?
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 mar 2019, 12:15

Xplode skrev:
31 mar 2019, 12:06
Bias gjør nok lite, men BPP vil klage over att Bias mangler :D
Hvor ofte tar du dither?
Jeg dither ved hver frame, det er måske ikke nødvændigt? :D
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 31 mar 2019, 12:19

Tar du bilder på 30 sek og dither tar oppimot 60 sek kaster du bort mye tid.
Jeg vil foreslå 1 dither hver 5-10 min. 3-4 dither per stack er sannsynligvis nok.
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 mar 2019, 12:26

Xplode skrev:
31 mar 2019, 12:19
Tar du bilder på 30 sek og dither tar oppimot 60 sek kaster du bort mye tid.
Jeg vil foreslå 1 dither hver 5-10 min. 3-4 dither per stack er sannsynligvis nok.
Mange tak for den info! Det vil jeg helt sikkert prøve :)
Besvar