ZWO ASI 1600 MM Cool vs ZWO ASI 183 MM Cool

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Brugeravatar
AstroNielsen
Reactions:

Re: ZWO ASI 1600 MM Cool vs ZWO ASI 183 MM Cool

Indlæg af AstroNielsen » 01 maj 2019, 21:38

Filterslæden kan monteres lige over glaspladen til chippen,ved at fjerne næsestykket,så kan filtre vel ikke komme nærmere chippen,det gør, at alle 1,25 filtre kan bruges til ZWO 183 MM uden vignettering, så har man et sæt smalbåndsfiltre i 1,25,samt R G B i n0genlunde god kvalitet er man godt kørende.

P.S glemte helt at vise den ny model i filterskuffer ovenfor, den tar både 1,25 og 2" i samme ramme ved at skrue adapteren ud,så slipper man for at købe både 1,25 / 2" filterrammer.
https://www.astronet.dk/forum/download/ ... ew&id=2428
https://www.astronet.dk/forum/download/ ... ew&id=2429
https://www.astronet.dk/forum/download/ ... ew&id=2430

Per.
Vedhæftede filer
Filterholder E.JPG
Filterholder E.JPG (19.72 KiB) Vist 765 gange
Filterholder D.JPG
Filterholder D.JPG (19.42 KiB) Vist 765 gange
Filterholder C.JPG
Filterholder C.JPG (21.19 KiB) Vist 765 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 02 maj 2019, 06:04

@AstroNielsen: Jeg kan godt se det smart i kasette løsningen, det vejer ikke meget, det et let at skifte filter og man er ikke begrænset af en vist antal filtre. Men som @Xplode skriver, så lader jeg ofte observatoriet køre alene hele natten og så skal filter skiftet automatiseres, så kasette løsningen vil ikke være praktisk for mit vedkommende. En smule søvn bliver man jo nød til at få.

Jeg holder lige hesten lidt, var ellers meget tæt på at trykke på aftrækkeren for denne hos ASTRO OPTICS:
ASI1600MMProKit2.JPG
ASI1600MMProKit2.JPG (24.8 KiB) Vist 749 gange
/Rudi
Thommy
Reactions:

Indlæg af Thommy » 02 maj 2019, 11:15

Rudi skrev:
02 maj 2019, 06:04
Men som @Xplode skriver, så lader jeg ofte observatoriet køre alene hele natten og så skal filter skiftet automatiseres, så kasette løsningen vil ikke være praktisk for mit vedkommende. En smule søvn bliver man jo nød til at få.
Af nysgerrighed (og uvidenhed): Ændrer fokus sig ikke når du skifter filter? På mit setup er der et lille fokusskifte - især hvis jeg skifter fra R til B eller videre til Ha.

Jeg kan se på SX' facebookside, at de nu lancerer tre CMOS kameraer, hvoraf det ene har pixelstørrelse på 6 um og brønddybde større end 35k. De påstår, at der overhovedet ikke er ampglow! Bitdybden er 12 bit, men de siger at de vil lancere 14 bit "in due time".

/Thommy
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 02 maj 2019, 11:24

Jeg er enig i, at du nok bør vælge et lidt større filterhjul, der kan tage 7 filtre. Som en anden også skrev.
Jeg mener at ZWO laver et filterhjul med lidt større diameter, så der er plads til flere filtre.
QHY laver i hvert fald, tror det er hele 5 forskellige størrelser af reelt samme filterhjul, alt efter om det skal tage 2", 1,25", 36 mm, 31 mm.

I øvrigt er det vildt så meget priserne er faldet på de sidste godt 10 år.
Den pakke du viser, Rudi, er nok blot 1/3 eller 1/4-del af hvad det kostede førhen.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 02 maj 2019, 11:42

@Thommy:
Jo, det tror jeg nok, ved det ikke, da jeg aldrig har prøvet sådan et system. Men jeg hører fra andre, at man godt kan gå ud fra, at filtrene er parfokale. Hvis ikke, så skal jeg slet ikke have et mono kamera med filtre, så hellere købe et farve kamera. Er det i den forbindelse en fordel, at filterne sidder tættere på CMOS chippen?

Har du et link til det nye SX kamera?

@Lars Malmgren:
Jeg tror godt jeg kan "nøjes" med fem filtre, LRGB+ha.
Mht priserne, så uha da da, jeg syntes ellers at det er noget af en udskrivning som det er i dag :o
/Rudi
Thommy
Reactions:

Indlæg af Thommy » 02 maj 2019, 12:20

Link: https://www.facebook.com/Starlight.Xpre ... =3&theater

Der er endnu ikke så meget information - måske Mogens ved mere.
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 02 maj 2019, 16:21

hilsen fra amalfi
beklager OT i din vigtige kameravalg post Rudi.
Du har en 200mm f/4 newt. Bagfokus er der ikke for meget af på de hurtige newtons.
Med spejlteleskoper får man den bedste guiding med OAG.
Dette gør at du skal have plads til OAG og filterhjul i den for din bagfokus.
efter min opfallelse er det en meget væsentlig pointe ved kameravalg, og den der fik mig til at gå qsi.
jeg har ingen erfaring med cmos, jeg vil dog sige at de lave værdier af udlæsningsstøj får man kun med høje gain værdier, og dermed ekstremt beskedne brønddybder. Det er ok til lucky imaging, men ved smalbånd er der næppe en fordel. Herudover er der pattern issues (måkke mest med atik horizon?). Jeg har selv bøvlet med svage patterns med mit qsi, men lige inden jeg tog af sted fik jeg hjælp og problemet ser ud til at være løst, og kameraet lever og giver mere rene bias end før. QSI serviceres nu igen og det ser ud som om det er på det gamle gode niveau. servicen sker i (næsten) europa, d.v.s. i UK.
OMT Filterskuffer har fanden skabt i vrede. jeg har forsøgt mig med de satans skuffer. Man introducerer en motorvej for støv ind i systemet, og flats duer ikke fordi støvet flytter sig og/eller man får roteret filteret. Køb et system hvor du kan have alle filtre i et lukket system som helst aldrig åbnes. Hav dit OAG prisme foran filtrene og sørg for at det hele kan mases sammen inden for backfocus. et lukket system, .. så bliver du lykkelig.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 02 maj 2019, 16:35

Rudi skrev:
02 maj 2019, 11:42
@Thommy:
Jo, det tror jeg nok, ved det ikke, da jeg aldrig har prøvet sådan et system. Men jeg hører fra andre, at man godt kan gå ud fra, at filtrene er parfokale. Hvis ikke, så skal jeg slet ikke have et mono kamera med filtre, så hellere købe et farve kamera. Er det i den forbindelse en fordel, at filterne sidder tættere på CMOS chippen?
Filtrene er som regel i utgangspunktet parfokale, men det er ikke alltid det stemmer i virkeligheten, det er som regel bittelitt forskjell uansett.
Skal du ta bilder gjennom ei hel natt og få best mulig kvalitet er du uansett nødt til å ha motorfokus og bruke autofokus på temperatur/tid pga fokus endrer seg med temp, da er jo også den lille evt endringen i fokuspunkt på filtrene ikkeno problem ettersom du vil fokusere på nytt ved filterbytte.
Du har jo også ett ganske raskt teleskop Rudi så da er autofokus ett must for å få skarpe bilder
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 02 maj 2019, 16:59

Ja, motorfokus og muligheden for autofokus står også højt på listen.

Men eet skridt af gangen 😉

Og det bedste er, at en af vores egne forhandlere, @Astro Optics, kan levere til stort set samme pris som feks FirstLightOptics. Og giver samtidig en meget kyndig vejledning.
/Rudi
Thommy
Reactions:

Indlæg af Thommy » 03 maj 2019, 09:02

Jeg er kommet ind på det et par gange i løbet af denne tråd: hvorfor cmos?

Som jeg ser det er cmos (nuværende situation - kan ændre sig i fremtiden - vil sikkert ændre sig) primært gode til lucky imaging på forholdsvis lysstærke objekter (og det er vist ikke det du sigter efter, Rudi?). I alle andre henseender giver en CCD bedre resultater. Med de nye SX PRO kameraer er udlæsestøjen faktisk sammenlignelige med cmos - hvis ikke bedre! dvs selv til LI kan en CCD følge med. Så er der selvfølgelig prisen! En ccd er typisk dyrere end en cmos. Så for at sætte det på spidsen køber man en cmos for at spare nogle tusind danske dollars.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 03 maj 2019, 09:07

Det er udelukkende prisen, som holder mig tilbage fra CCD. Jeg har kikket på en Atik CCD som ville passe ind i budgettet; Atik 314L, se denne POST
Men jeg er bange for, at jeg bliver ked af den lave opløsning.
/Rudi
erikgu
Reactions:

Indlæg af erikgu » 03 maj 2019, 10:51

Hei,

Jeg blander meg litt inn igjen. Jeg er ikke sikker på at utsagn som at CMOS egner seg best på lucky imaging eller at det det ikke er særlig egnet ved smalbånd nødvendigvis er riktig. Som tidligere nevnt har jeg brukt SX-H9 som er kjent for å være et følsomt og støysvakt kamera. Erfaringene så langt med ZWO 1600 er at det ikke er mindre følsomt men kanskje mer noe som gir kan gi fordeler hvis man ikke har så gode forhold pga. lysforurensning. For meg er det man får til i praksis viktigere enn teori.

Jeg har testet smalbånd med gain/offset 300/50 som er max :

Hestehodet er 20*300 sec. dvs. 1.7 timer Ha som jeg syntes er et bra resultat tatt i betraktning så kort eksponeringstid pr. bilde og total. Støymessig syntes jeg også det er bra.

Rosetta er 63*300sec dvs. ca. 5.2 timer. Total eksponeringstid her er vel mer det man vanligvis bruker på HA. Jeg syntes dynamikken er meget bra, støymessig var det stacked bildet veldig bra.

Jeg har testet med smalbånd med gain/offset 139/21 som kalles unity gain:

NGC 7822 totalt 15.1 timer ganske likt fordel på HA/OIII/SII med hovedvekt på 300sec. men også en del 180 sec.

Jeg har testet med LRGB med gain/offset 139/21 som kalles unity gain:

Leo Triplet luminans er 20*180 og 40*300 dvs. 4.3 timer. Vanlige eksponeringstid med luminans. Lengden på disse eksponeringen er for lange med de lysforurensnings forholdene jeg har, men likevel etter min mening et brukbart resultat.

Leo Triplet total ca. 6,5 timer. Jeg har ikke fått noe bedre resultat med SX-H9 på er fargebilde tror jeg.

Som bilder og data knyttet til de viser, tenker da Gain/Offset og eksponeringstider, så har jeg gjort gode erfaringer som for meg gir gode nok resultater til at jeg er fornøyd med å ha kjøpt et kamera til en pris jeg syntes jeg kan betale for et astro kamera. Jeg tror ikke et CCD til en langt høyere pris vil gi meg noe bedre resultat. Kanskje heller dårligere med de lyseforurensnings forholdene jeg har, kanskje dårligere fordi jeg med et CCD kamera minst må doble eksponeringstiden.

Som sagt i et tidligere innlegg så er den største "ulempen" for meg mengden data som må håndteres og lagres.

Erik
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 03 maj 2019, 11:08

Tak for input Erik, det er nogle imponerende billeder, som du har taget med dit 1600 MM.

Jeg har ikke erfaring/viden nok, til at kunne vurdere mit observatories placerings indflydelse på krav til kameraets specifikationer.
Som du selv skriver, så er det vigtigste jo nok, at man i praksis er tilfreds med det udstyr man har.

Og da jeg p.t. har en modificeret Canon 1000D (+10 år gammelt consumerlevel DSLR), så tror jeg, at jeg vil opleve en forbedring med et kølet 1600 MM ;)
/Rudi
erikgu
Reactions:

Indlæg af erikgu » 03 maj 2019, 12:57

Hei igjen Rudi,

Uansett hva du velger lykke til.

Erik
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 03 maj 2019, 13:47

Med den lave læsestøj og høje QE ville jeg da umiddelbart tro at mange af de nye CMOS vil være langt bedre end CCD til smalbånd da signalet er lille. Specielt hvis man ikke har en montering der tillader at eksponere i +10 minutter. Så hvad gør dem dårlige til smalbånd? (Overvejer også CMOS 😀)

Hvor kan man se læsestøjen på de nye SX pro?
Besvar